-PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA- "Selamat datang ke http://tangsihantu.blogspot.com/"......."Blog berkaitan dunia tangsi yang menipu"---------"Amalkan etika memancing yang baik, amalkan kaedah tangkap-lepas"

Pelawat DIDAHULUKAN, Rakan DIUTAMAKAN

“Semoga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini...........Terima kasih Followers dan Pelawat semua........ SELAMAT MEMANCING..”

Jumaat, 1 April 2011

Istana Hinggap 2

Salam untuk pelawat tangsihantu.blogspot.com/
Terima kasih kerana sudi bertandang ke blog yang tidak seberapa ini. Hari ini, Sabtu, Abe Din dan kekawan sekali lagi berkumpul bagi menyiapkan projek Istana Hinggap kami yang ditangguhkan semalam.

Nampaknya hari ni, aktiviti kami siap lebih awal iaitu kira-kira pukul 12 tgh. Semua kayu-kayu yang dipotong dan ditebuk telah ditanda bagi memudahkan proses memasang kelak. Kayu dibuka dan disusun di halaman rumah Abe Din dan dijangka akan diangkut ke tebing sungai pada hujung minggu hadapan. Itupun jika kami bertiga tidak bertugas.

Kayu yang dipotong dan ditanda siap disusun mengikut kumpulan


Tong dan zink sangkar lama yang akan diangkut sama.


Halaman rumah siap "clear" sebelum dibebel oleh isteri


Antara bahan sangkar yang akan diangkut ke sungai

Jika tiada aral yang melintang, minggu depan sangkar "Istana Hinggap" kami akan mula beroperasi. Hushh... dah tak sabar rasanya. Kalau ada rumah sangkar ni, tak perlu le memancing di tebing. Selalunya kalau lambat datang orang lain ambil tempat. Ada rumah sangkar sendiri... memang best dan memang berbaloi-baloi.

Ada beberapa tujuan pembinaan rumah sangkar ini. 
Pertama untuk memelihara ikan. Cadangannya tiga sangkar akan dibina dengan luas 20 X 20 kaki setiap satu. Anggaran ikan dalam setiap sangkar 1000 ekor siakap putih. Tempoh matang ikan 6 bulan. Harga jual paling komen RM10/kilo.

Kedua. Pusat rehat sementara menunggu ketam masuk bubu dan menunggu ikan mengena pukat. Sementara menunggu hasil, boleh lepak di rumah rakit. Makan-makan atau minum-minum dulu.

Ketiga. Tempat berehat dan menenangkan fikiran kami bertiga melepaskan penat bekerja seharian. Aku dan Mat memang akan jadi penunggu setia di lubuk selepas habis waktu kerja. Midi memang dah 24 jam dia kerja di sungai.

Keempat. Tujuan yang paling penting dan utama. Takde yang paling best lagi dah... ialah bagi memenuhi hobi gila kami iaitu memancing. Bila lagi kami nak rosakkan joran dan serek puaka kami kalau bukan di sini. Emmm... boleh gak ajak kawan-kawan sekerja datang memanaskan joran mereka di sini.

Akhir kata aku dengan merendah diri mengharapkan agar rumah rakit dan sangkar yang kami sama-sama reka ini akan mendapat keredhaan dari-Nya. Semoga rahmatnya datang mencurah-curah untuk kami mencari rezeki halal bagi dibawa pulang. Siapapun yang baca post ini... tolonglah le support kami. Doapun kira OK jugak.

Semoga berjumpa lagi. Kalau dah siap rumah rakit nanti.. Abe Din post dalam blog ini.
Thanks....
Abe Din.