-PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA- "Selamat datang ke http://tangsihantu.blogspot.com/"......."Blog berkaitan dunia tangsi yang menipu"---------"Amalkan etika memancing yang baik, amalkan kaedah tangkap-lepas"

Pelawat DIDAHULUKAN, Rakan DIUTAMAKAN

“Semoga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini...........Terima kasih Followers dan Pelawat semua........ SELAMAT MEMANCING..”

Ahad, 6 Februari 2011

Umpan Bulu

Sesekai jika terasa bosan, seronok juga kalau ke laut. Keluar pagi dari jeti Kerteh dan sampai ke lokasi unjam lebih kurang 45 minit. Pancingan kali ini menggunakan mata pancing tanpa umpan. Di sini ia lebih dikenali sebagai bulu. Mata kail diikat dengan bersama sedikit benang berwarna biru sebanyak 15 hinga 30 bentuk.

Batu ladung diikat pada bahagian paling bawah. Sebaik diturunkan ke laut, ikan akan mula memakan umpan bulu. Kita akan rasa sedikit gegaran pada tangan. semakin berat tarikan, semakin banyaklah ikan yang mengena.

Antara spesies ikan yang boleh dijerat menggunakan kaedah ini ialah kembong, tamban, anak cencaru dan selar. Kaedah ini sangat praktikal ketika keadaan laut yang berarus.

Jika menggunakan umpan,
boleh dapat ikan yang lebih baik.


Setiba di jeti, ikan akan disisih mengikut jenis dan saiz untuk dijual. Kalau di pasar, sekilo ikan kembung besar berharga antara RM10 hingga RM12 sekilo. Berada di laut, untuk memenuhkan tong gabus putih, masa yang diambil tidaklah begitu lama.