-PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA- "Selamat datang ke http://tangsihantu.blogspot.com/"......."Blog berkaitan dunia tangsi yang menipu"---------"Amalkan etika memancing yang baik, amalkan kaedah tangkap-lepas"

Pelawat DIDAHULUKAN, Rakan DIUTAMAKAN

“Semoga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini...........Terima kasih Followers dan Pelawat semua........ SELAMAT MEMANCING..”

Ahad, 6 Februari 2011

Galah Sungai Kerteh

Pada 3 Februari 2011, Abe Din sempat mengikut seorang kawan menduga lubuk udang di sungai Kerteh. Bertolak seawal pukul 9 pagi, mengambil masa hampir 1 jam dari Kuala Kerteh. Maklumlah kuasa enjin bot kecil.

Sepanjang perjalanan dengan bot, kelihatan ramai pemancing sedang asyik menunggu ikan menarik umpan. Di celah-celah pokok bakau, ada sahaja kaki pancing yang setia menunggu joran masing-masing. Ada juga yang membawa keluarga dan datang secara berkumpulan.


Jambatan Kerteh yang menghubungkan laluan
antara Kuantan dan Kuala Terengganu


Bila melihat akar bakau di atas,
serta merta fikiran terbayangkan ikan siakap merah.

Lokasi mengail udang galah


Ibu udang galah pertama. Sepanjang trip, sebanyak 23 ekor udang galah berjaya dipancing. Hanya 4 ekor udang galah bersaiz besar berjaya dipancing, selebihnya hanya sebesar ibu jari sahaja.

Ikan ubi yang disangka udang besar


Ikan berbisa bernama depu

Sekali tengok nampak macam ikan kerapu, kadang-kadang macam ikan ubi. Ikan ini dikenali sebagai depu dan sangat berbisa jika disentuh. Setakat ini belum pernah kena tetapi orang kata memang sakit giler kalau kena.


Jambatan keretapi Kerteh

Jambatan utama Kerteh di waktu petang

Trip kali nampaknya kurang berjaya. Ramai juga pemancing lain yang mengeluh. Mungkin air sungai terlalu sejuk. Dalam masa terdekat, satu trip lagi akan diadakan. Harap kali ini rezeki lebih baik-Abe Din