-PAPARAN TERBAIK DENGAN MOZILLA- "Selamat datang ke http://tangsihantu.blogspot.com/"......."Blog berkaitan dunia tangsi yang menipu"---------"Amalkan etika memancing yang baik, amalkan kaedah tangkap-lepas"

Pelawat DIDAHULUKAN, Rakan DIUTAMAKAN

“Semoga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini...........Terima kasih Followers dan Pelawat semua........ SELAMAT MEMANCING..”

Ahad, 6 Februari 2011

Port kenangan

Sungai kecil di belakang sebuah bandar baru, tempat aku belajar mengenal ikan siakap merah, siakap putih, kerapu, sembilang, ketam, udang harimau, memerang, ular, tebuan, babi hutan, kerbau dan pelbagai keranah manusia.

Bukan sedikit hasil yang dituai dari sungai ini, jasanya cukup besar. Nampak macam lesu, tetapi ikan memang ganas-ganas.

Rumah rakit yang menjadi kenangan, terpaksa dirobohkan atas sebab-sebab peribadi. Cadangnya hendak berpindah ke tempat baru yang lebih luas, ikan yang lebih ganas, lebih banyak dan lebih besar.

Ketam memang popular di sungai ini. Belajar menahan binto ketam, mengikat dan belajar makan ketam. Memang best giler..

Sejak akhir-akhir ini, tilapia mula merajai kawasan sungai ini. Berkawan bersama-sama siakap merah dna ikan-ikan laut yang lain. Apabila air surut, tilapia akan mula keluar dan memasuki sungai utama. Ada orang kata tilapia di sini tidak hanyir. Setakat ini rasa tak sampai hati lagi nak telan. Sesuatu yang best, tilapia ni kuat melawan. Dah kalau besar sekor-sekor hampir sekilo. Memang ganas. Umpan cacing dengan siput je. Disebabkan kawasan ini berdekatan dengan laut, tilapia tidak begitu popular. Kalau ada yang makan, orang luar je. Mudah, buat umpan bubu ketam je... he..he..

Kadang-kadang ada juga kawan-kawan sudi singgah memancing di kawasan sangkar. Walaupun ikan yang ditangkap tak berapa glamour, best le jugak. Sekarang semua sudah tinggal kenangan. Semoga tempat baru menjanjikan kenangan yang lebih manis.
Abe Din.